Regels Finwood Top40

http://personalchart.blogspot.nl/

Vanaf week 31 van 2010 zet ik mijn persoonlijke Top 40, geheel gebaseerd op mijn eigen muzieksmaak, op bovenstaande blog online. Voorheen deed ik dat op basis van mijn mening over alleen de nummers uit de Nederlandse Top 40, maar vanaf week 10 van 2012 bestaat de chart uit platen die geheel mijn eigen smaak weergeven. (P.S.: de lijsten van week 31, 2010 tot en met week 9, 2012 heb ik inmiddels verwijderd en week 10, 2012 telt nu als het officiële begin van mijn chart in de huidige vorm.) Nummers uit de Nederlandse Top 40 komen natuurlijk nog wel de lijst binnen, maar zeker niet allemaal meer en alleen als ik ze écht goed vind. Bovendien komen er ook nummers in mijn lijst die de Top 40 níét halen of zelfs niet in ons land zijn uitgebracht. Ook vermeld ik telkens welke nummers de lijst uitgaan. Hierbij vermeld ik vanaf welke plaats ze eruit zijn gegaan, wat hun hoogste positie was en hoeveel weken ze erin stonden, in precies die volgorde. Ik hoop dat jullie deze chart interessant vinden. Hieronder staan overigens de regels die ik voor mezelf heb gehanteerd:

Chartregels:
- Een nummer kan over het algemeen niet meer dan 52 weken in de Finwood Top 40 staan. Daarna verdwijnt een plaat uit de lijst, mits deze NIET op plek 25 (of hoger) staat. Dit is om te voorkomen dat een plaat geforceerd wordt verwijderd terwijl deze nog te hoog genoteerd staat.
- De Hit Smasher is meestal een nummer dat nog niet in de Finwood Top 40 staat en waarvan ik denk dat het een grote hit gaat worden. De Hit Smasher mag een nieuwe binnenkomer zijn, maar nummers die langer dan een week in de lijst staan, komen niet in aanmerking voor de HS.
- Eens een plaat is gezakt, kan deze niet meer omhoog, tenzij de desbetreffende plaat uit de lijst is verdwenen en daarna om wat voor reden dan ook een re-entry krijgt. Dit is om te voorkomen dat nummers die te lang in de lijst staan weer stijgen. 
- Als de hoofdartiest eigenlijk meerdere personen betreft, bijvoorbeeld in het geval van een duo (Matisse & Sadko) of een zanger met een begeleidende band (Cody Simpson & The Tide), wordt er een ampersand gebruikt om ze te scheiden. Hetzelfde geldt voor wat in feite bandnamen zijn, zoals bijvoorbeeld in het geval van Years & Years.
- Speciale gasten worden altijd aangeduid met 'ft.', of desnoods met 'vs'. Meerdere speciale gasten en duo's, trio's, enzovoorts, worden aangeduid met een ampersand, desnoods gesepareerd door komma's.
- Als een duo, of desnoods een trio, een gastartiest is zonder dat dit duidelijk is, wordt de act tussen twee schuine strepen gezet.
- Soms werkt een artiest onder een andere naam. Meestal is dit duidelijk te zien, zoals Armin van Buuren die zijn pseudoniemen achter zijn echte naam zet en ze scheidt door 'pres.' Soms werkt de artiest onder een geheel andere naam, zoals Jaap Reesema, die ook onder het pseudoniem Jake Reese werkt, of Zala Kralj & Gašper Šantl, die na deelname aan het Eurovisie Songfestival simpelweg Zalagasper als artiestennaam hebben aangenomen.
- Dubbelnoteringen worden van elkaar gescheiden door twee schuine strepen naast elkaar, met aan beide kanten een spatie. Hetzelfde nummer van dezelfde artiest, maar dan in een andere versie of met een featuring, wordt desnoods ook als dubbelnotering weggezet.
- Titels die een schuine streep bevatten, zoals 'Hate/Love', bevatten wat dat betreft géén spatie.
- Speciale versies (zoals een afwijkende versie, remix, of live-optreden) of vertalingen van nummers worden achter vierkante haakjes gezet.
- Subtitels van titels komen uiteraard tussen ronde haakjes, ook als dit slechts dezelfde titel is in de moedertaal van de artiest, zoals in het geval van 'Gangnam Style'.

Enkele voorbeelden:
- Sigrid ft. Bring Me The Horizon - Bad Life
- Nick & Simon - Met Dank Aan Jou
- Frank Carter & The Rattlesnakes - Crowbar
- Years & Years - Palo Santo
- Macklemore & Ryan Lewis ft. Mary Lambert - Same Love
- Ariana Grande ft. Miley Cyrus & Lana Del Rey - Don't Call Me Angel
- Kris Kross Amsterdam ft. Maan, Tabitha & Bizzey - Hij Is Van Mij
- Avicii vs Nicky Romero - I Could Be The One (Nicktim)
- Tiësto vs Diplo ft. Busta Rhymes - C'mon (Catch 'Em By Surprise)
- Afrojack ft. /Jewelz & Sparks/ - One More Day
- Martin Garrix vs /Matisse & Sadko/ - Dragon
- Ferry Corsten pres. Gouryella - Anahera
- Armin Van Buuren pres. Rising Star ft. Betsie Larkin - Safe Inside You
- D'Banj - Oliver Twist // Sensato ft. Pitbull - Confesión
- Jawsh 685 - Laxed (Siren Beat) // Jason Derulo ft. Jawsh 685 - Savage Love
- DubVision - Heart // DubVision ft. Emeni - I Found Your Heart
- Electric Callboy - Hate/Love
- Don Diablo ft. Matt Nash - Starlight (Could You Be Mine) [Otto Knows Remix]
- DubVision - Backlash [Martin Garrix Edit]
- Lay - Sheep [Alan Walker Relift]
- Alicia Keys ft. Nicki Minaj - Girl On Fire [Inferno Version]
- Hunter Hayes - Light Me Up [UK Version]
- 5 Seconds Of Summer - What I Like About You [Live @ The L.A. Forum]
- PSY - Gangnam Style (강남스타일)
- Кристиан Костов - Ты Мой Огонь [Kristian Kostov - Ty Moi Ogon]
- Дискотека Авария ft. Батишта - Лабиринт [Diskoteka Avariya ft. Batishta - Labirint]

Ook kun je icoontjes achter sommige nummers vinden. Hieronder staan deze icoontjes, met daarachter de betekenis ervan:
(¬HS) = Hit Smasher, dé schijf van de week. Opgericht week 10, 2012; opvolger van de Hittip. Vergelijkbaar met de 'Alarmschijf' in de Top 40.
(¬PR) = Party Rocker; danceschijf. Opgericht week 10, 2012; opgeheven week 32, 2012. Was vergelijkbaar met de 'Dance Smash' van Radio 538.
(GS) = Grootste stijger in mijn chart.
(GD) = Grootste daler in mijn chart. Vóór 2014 weergegeven met GZ, 'grootste zakker'.
(LG) = Langst genoteerde plaat in mijn chart. 
(RIP) = Een nummer van een artiest die net is overleden. Dit is om de artiest te eren voor zijn/haar/hun bijdrage aan de muziekwereld!

Ook krijgen sommige platen in zijn geheel een kleurtje. Deze kleuren geven aan of een plaat hard of zacht stijgt, op nummer 1 blijft staan, nieuw binnenkomt of een re-entry krijgt.
Aqua = Als een plaat op nummer 1 blijft staan.
Paars = Als een plaat binnen de nummers 11-40 minstens 3 plaatsen stijgt of binnen de nummers 1-10 (of als een plaat de top10 in stijgt) minstens 1 plaats stijgt. Vergelijkbaar met de 'stip' in de Top 40.
Lila = Als een plaat binnen de nummers 11-40 minstens 10 plaatsen stijgt of binnen de nummers 1-10 (of als een plaat de top10 in stijgt) minstens 5 plaatsen stijgt. Vergelijkbaar met de 'superstip' in de Top 40.
- Grijs = Als een plaat binnen de nummers 11-40 slechts 1 of 2 plekken stijgt. Ingevoerd in week 1, 2021.
Goud = Als een plaat nieuw binnenkomt.
Brons = Als een plaat opnieuw binnenkomt (re-entry).

Twee regels zijn in hun geheel verwijderd. Voorheen mocht een plaat niet langer dan 16 weken op 1 staan, maar daar ben ik ergens in 2017/2018 officieus van afgestapt en in 2020 officieel; Sam Fender heeft er toen met 'All Is On My Side' nog een zeventiende week op de toppositie aan weten te plakken en sindsdien bestaat de regel dat een plaat niet langer dan 16 weken bovenaan mag staan officieel niet meer. Bovendien komt het bijna nooit voor dat een plaat zó lang op 1 staat. Ook hoeft een plaat sinds januari 2023 niet meer minstens twee weken in de lijst te staan en kan het voorkomen dat een plaat na één week de lijst verlaat. 

In week 10 van 2012 heb ik de Hit Smasher (de opvolger van de Hittip, zie het icoontje hierboven) in het leven geroepen. Dit is mijn persoonlijke schijf en bevat een nummer in of buiten mijn chart waarvan ik denk dat het bij mij een grote hit gaat worden. Dat kán een nieuwe binnenkomer zijn, behalve een binnenkomer in de top tien, maar in de meeste gevallen is het een nummer dat nog niet in mijn chart staat. Als een plaat langer dan een week in mijn chart staat, kan het geen Hit Smasher meer worden!

Sinds dezelfde week heb ik ook een nieuwe schijf toegevoegd: de Party Rocker (zie het icoontje hierboven), simpelweg een danceplaatje dat op het eerste gehoor wel leuk klinkt en waarvan ik denk dat het wel eens een plaatsje in mijn chart kan krijgen - of natuurlijk al in mijn chart stáát, maar dit hoeft niet per se. Deze Party Rocker heb ik een paar weken daarna alweer opgeheven, simpelweg omdat dance niet echt mijn genre is. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar meestal worden danceplaten geen heel grote hits in mijn chart.

5 opmerkingen:

  1. Leuk dat jij een eigen site hebt, zeg! Ik ben Sebastiaanmember van Dutchcharts. Ik ben benieuwd hoe jij zo'n site als deze maakt. In iedergeval klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Sebastiaan, leuk dat je mijn blog bezoekt en bedankt voor je complimenten! :D

    Dit is niet echt een eigen 'site', maar gewoon een Blog die je op Blogger.com in elkaar kunt flansen. Jij kan het vast ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps. In iedergeval heb ik ook een eigen blog, zoals je nu wel weet.

    Trouwens: Ik ben ook bezig met muziek ontdekken voor mijn eigen lijst! Al mijn nummers uit mijn Top 20 staan in de Top 40 én de Single Top 100 nu, waardoor het als een kopie overkomt. Misschien heb jij tips? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor! Op YouTube staan heel veel VEVO-lijstjes aan de rechterkant van een video. Ik check zelf ook persoonlijke lijstjes, die vind je in een lijstje aan de linkerkant van mijn blog!

    En Ultratop.be heeft ook heel veel releases elke week. Onder het kopje 'releases' en dan 'downloads' kun je ze vinden. :)

    BeantwoordenVerwijderen